środa, 30 lipca 2014

Komedia romantyczna, Dziki Zachód i Sienkiewicz

Tytuł: "Komedia z pomyłek"
Autor: Sienkiewicz Henryk
Ocena: 5/6
E-book

Już nie pamiętam przy szukaniu czego, przypadkiem, we wszystko mającym internecie natknęłam się na "Komedię z pomyłek" ze zbioru "Nowele amerykańskie".

Pozytywizm był moją ulubioną epoką literacką w czasie "przerabiania" lektur na języku polskim. O twórczości Sienkiewicza nie mogę tego samego powiedzieć. Dopiero teraz, po latach, przekonuję się do tego pisarza. 
Gdy zaczynam czytać pozytywistycznego autora prawie na 100% spodziewam się "sad endu", pytanie tylko jak tragiczne i dołujące ono będzie. Nowele z tamtej epoki były przeraźliwie przygnębiające, te wszystkie umierające i chorowite dzieci. Dlatego jestem zaskoczona, kiedy natrafiam na coś bardziej optymistycznego. Największe i pierwsze takie zaskoczenie przeżyłam w związku z "Nawróconym" Bolesława Prusa. Dzięki tej noweli odkryłam, że Ci ludzie mieli także poczucie humoru! Do takich lżejszych utworów należy "Komedia z pomyłek" Sienkiewicza.

Struck Oil City to małe, dzięki źródłom nafty, dobrze prosperujące miasteczko, i spokojne, ale tylko do czasu. Spokoju miasteczka nie zniszczyli Indianie czy groźni rewolwerowcy. Kłopoty nastały z chwilą otwarcie drugiej "grocerni" (sklepu). Właścicielem jednej był Hans Kasche, drugiej zaś jego rodaczka - panna Neuman. Między tą dwójką rozgorzała zażarta wojna, gdzie wszystkie chwyty są dozwolone i która podzieliła senne dotąd Struck Oil City.

Gdybym szukała odskoczni i czegoś na poprawę nastroju, na pewno nie robiłabym tego wśród pozytywistycznych nowel. Bardzo mi się ten utwór spodobał i cieszę się, że na niego trafiłam. Polecam także ekranizację, pod tym samym tytułem, z Igą Cembrzyńską w roli Lory Neuman i Zdzisławem Maklakiewiczem jako Hans Kasche.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz