czwartek, 28 listopada 2013

"Siła czasu" Zimbardo Philip G., Sword Rosemary, Sword Richard

Tytuł oryginału The Time Cure: Overcoming PTSD with the New Psychology of Time Perspective Therapy
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2013
Tłumacz: Anna Cybulko
Redakcja naukowa: Maria Materska
Ocena: 4/6

Nie czytam poradników i książek psychologicznych, nie piszę, że w ogóle nie czytam, ponieważ nie lubię skreślać książek z powodu ich "przynależności gatunkowej". Strasznie trudno napisać mi opinię o tej książce. Nie jestem psychologiem, nie studiuję psychologii, więc nie mogę ocenić skuteczności lub nie, terapii  równoważeniem perspektyw czasu.*
Z nazwiskiem Zimbardo spotykałam się już wcześniej, kiedy próbowałam walczyć z nieśmiałością, ale do jego żadnej książki nie dotarłam. Ta jest pierwsza  i naprawdę mam mieszane odczucia.
Bardzo bym chciała, żeby ta teoria była tak skuteczne jak opisują to autorzy. Ale podczas czytania, cały czas, świeciła świeciła mi się nad głową ostrzegawcza lampka. Czułam się jakbym czytała prospekt reklamowy lub oglądała telezakupy, że chce mi się coś sprzedać. 
To wszystko wyglądało na zbyt proste, trudno mi uwierzyć, że ta terapia pomaga na wszystko, trudno mi uwierzyć w obiektywizm tej książki i zawarte w niej dane.
Historie opisane w "Sile czasu" są wstrząsające, musiałam robić sobie przerwy, ponieważ kompletnie się rozklejałam, zużyłam sporo chusteczek i jak pisałam wcześniej, bardzo chciałabym, żeby ta teoria się sprawdzała i pomagała, tak jak jest to przedstawione w książce.


TPT (time perspective therapy) - Punktem wyjścia jest uszanowanie traumy. Następnie terapia zmierza do zbudowania równowagi między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością, co pozwoli osobie cierpiącej na PTSD pozostawić przeszłość za sobą i ruszyć w kierunku bardziej optymistycznej przyszłości. TPT jest rozwinięciem pojęcia paradoksu czasu". (s.22) 
Na fundament TPT składają się:
(1) rozumienie perspektyw czasu,
(2) szacunek dla traumy oraz rozumienie koncepcji urazu psychicznego i choroby psychicznej,
(3) wykorzystywanie technik oddechowych i wizualizacyjnych w celu wyciszenia się,
(4) wzmacnianie pozytywnej przeszłości,
(5) wzmacnianie zdrowego teraźniejszego hedonizmu,
(6) zachęcanie do zachowań prospołecznych oraz 
(7) wyznaczanie i realizowanie pozytywnych celów na przyszłość. (s.71)

2 komentarze:

  1. Mam książkę autora Zimbardo. Jak chcesz mogę Ci pożyczyć. Twoja A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie skorzystam. Na jakiej zasadzie można pożyczyc?

      Usuń